Jak robić zdjęcia w ruchu? - Blog FOTOJOKER.pl

Jak robić zdjęcia w ruchu?

jak robić zdjęcia w ruchu (1)

Gdy Eadweard Muybridge zapragnął za pomocą fotografii rozstrzygnąć, czy koń w trakcie galopu odrywa od ziemi jednocześnie cztery nogi, musiał skonstruować całkiem misterną instalację. Dzięki niej był zdolny zarejestrować wszystkie fazy ruchu na poszczególnych klatkach i przeanalizować sposób poruszania się konia. Dziś fotografowanie szybko poruszających się obiektów jest zdecydowanie dużo prostsze. Zajrzyj do tego poradnika i poznaj kilka wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak robić zdjęcia w ruchu.

Zdjęcia poruszających się obiektów a czas naświetlania

Podstawowym czynnikiem, który ma wpływ na ostre rejestrowanie szybko poruszających się obiektów jest czas naświetlania. Im krótszy czas tym łatwiej jest zamrozić ruch. Ultra krótkie czasy naświetlania pozwalają na zamrożenie każdej fazy ruchu i pokazanie tego, co umyka ludzkiej percepcji. Współczesne aparaty fotograficzne udostępniają czasy rzędu 1/8000 sekundy (migawki mechaniczna) czy nawet 1/32000 dla migawki elektronicznej. Przykładem modelu dającego możliwość korzystania z tak niebywałych czasów naświetlania jest FujiFilm X-T30.

jak robić zdjęcia w ruchu (2)

Sama długość ekspozycji to nie jedyne narzędzie w rękach fotografa lub fotografki, którzy chcą uchwycić sportową rozgrywkę, pędzącego psa czy bawiące się dzieci. Z pomocą przychodzą im także niezwykle szybkie tryby zdjęć seryjnych. Wcześniej wspomniany model FujiFilm oferuje zdjęcia seryjne z prędkością maksymalnie 30 kl./s. To pozwala na ukazanie niemal dowolnego ułamka chwili. Podczas fotografowania składającego się do strzału piłkarza czy podrywającego się do lotu ptaka.

piłka nożna

Czułość ISO a rejestrowanie szybkiego ruchu

Rejestrowanie dynamicznego ruchu to nie tylko czas ekspozycji. Pierwsi fotografowie musieli zmierzyć się jeszcze z czułością materiałów światłoczułych. Jako że wymagały one wielo minutowego naświetlania, to w pierwszych latach fotografii za dynamiczne zdjęcie można było uznać… portret śpiącego człowieka lub psa. 

Obecnie w parze z nieprawdopodobnie szybkimi migawkami idą coraz czulsze sensory. Otóż skracając czas naświetlania ogranicza się ilość światła docierającego do matrycy. Przy czasach rzędu 1/32 000 sekundy nawet w słoneczny dzień może okazać się, że obraz ulegnie znacznemu przyciemnieniu. Na szczęście z pomocą przychodzą ekstremalne wartości ISO. Przykładowo pełno klatkowy Nikon Z6 oferuje maksymalną czułość ISO na poziomie 51 200. To pozwala fotografować niemal w całkowitych ciemnościach i bez problemu poradzi sobie z właściwym naświetleniem obrazu, gdy zaczniesz korzystać z ultra krótkich czasów naświetlania.

Autofokus, który poradzi sobie z każdą dynamiczną sceną

Fotografowie uwielbiający rejestrować dynamiczne sceny mają naprawdę wielu pomocników we współczesnym sprzęcie. Kolejnym wsparciem będą zaawansowane systemy AF. Obecnie aparaty wykorzystują system ogniskowania oparte o inteligentne algorytmy, które są w stanie rozpoznawać rodzaj śledzonego obiektu, a także kontynuować jego śledzenie, gdy ten na moment zniknie za innym obiektem i ponownie pojawi się w ramce obrazu. 

Aparaty takie jak przykładowo Sony A7R IV posiadają System Fast Hybrid AF zalety różnych systemów śledzenia ostrości, tak aby wykorzystać cały potencjał dynamicznej sceny. Dodatkowo aparaty wykorzystują wyspecjalizowane tryby śledzenia takie jak przykładowo funkcja Eye AF, która pozwala na wykrywanie ludzkich oczu i na nich skupienie ostrości. Funkcja ta działa także dla oczu zwierząt. W połączeniu z opcją śledzenie w czasie rzeczywistym nie ma sceny, w której nie da się zrobić ostrego zdjęcia. 

Ważny jest nie tylko sprzęt, ale również technika

Podczas fotografowania dynamicznych ujęć ogromną pomocą jest sprzęt, który współcześnie może dopilnować większości czynników, które są odpowiedzialnie za precyzyjnie ostrą fotografię szybko poruszających się obiektów. Jednakże poza tym warto pamiętać także o tym „jak” się fotografuję. Ale to także jest bardzo łatwe! Wystarczy skorzystać z odpowiednich akcesoriów.

Jeżeli chcesz zarejestrować pędzących wzdłuż bieżni sprinterów lub lecącego po niebie ptaka drapieżnego to ogromnym ułatwieniem zadanie będzie monopod. Te jednonogie statywy dają podporę pod obiektyw i aparat (w szczególności zalecane podczas korzystania z cięższych nuteleobiektywów), umożliwiając bardziej płynne śledzenie ruchu. W szczególności polecane są podczas korzystania z tak zwanej techniki panoramowania.

Więcej na temat techniki panoramowania przeczytasz w poniższym tekście:

Technika panoramowania – prędkość i dynamika na Twoich zdjęciach

jak robić zdjęcia w ruchu (3)

Jak fotografować ruch w nocy?

Ultra wysokie czułości ISO i krótkie czasy naświetlanie to najlepszy przepis na idealnie ostre zdjęcie dynamicznie poruszających się obiektów. Jednakże w nocy przyda się dodatkowo skorzystać z lampy błyskowej. Wskazówka z lampą błyskową nie dotyczy jedynie nocnych zdjęć – także idealnie sprawdzi się w kontrolowanych, studyjnych warunkach. 

Właściwie to czas naświetlania w trakcie korzystania z lampy może być nawet stosunkowo długi – wynosić przykładowo 1 sekundę. Jednakże ultra krótki błysk lampy błyskowej sprawi, że na matrycy zarejestruje się światło odbite od obiektu w danym momencie sekwencji ruchu, zamrażając tym samym dany etap. Przykładowo gdy sportowiec zamierza kopnąć piłkę w ciemnym studiu a błysk nastąpi w momencie gdy idealnie jego stopa dotyka piłki, to tylko ten moment zostanie naświetlony. 

Ten przykład został nieco uproszczony i dotyczy sytuacji, gdy w otoczeniu nie ma innych źródeł światła poza lampą błyskową. Niemniej pokazuje, iż lampa błyskowa to znakomity sprzymierzeniec podczas rejestrowania dynamicznego ruchu. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o zdjęciach nocnych, przeczytaj ten wpis.

 

O autorze Zobacz wszystkie wpisy

Katarzyna Kostrubiec

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *